Köpvillkor

1. Allmänna villkor
Hammargruppen AB (Hammargruppen), orgnr 556710-7502, tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste du vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Hammargruppen förbehåller sig rätten att neka köp. 

2. Reservationer
Hammargruppen reserverar sig för förändringar i sortimentet och kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Hammargruppen har också rätt att ta bort varor ur sortimentet innan köpet gått igenom. Hammargruppen reserverar sig vidare för eventuella tryckfel på denna hemsida. Gällande bilder och tillhörande bildtext för våra produkter ger vi ingen garanti för att de exakt återger varans verkliga utseende.

3. Beställning inom Sverige
Beställning av Hammargruppens produkter kan göras via www.hammargruppen.se, e-post eller telefon. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail. Beställningen är bindande från och med att du fått en orderbekräftelse. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart. Om du vill ändra din beställning kan du endast göra det innan beställningen lämnat vårt lager. Alla varor förblir Hammargruppens egendom tills bolaget mottagit full betalning. Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Hammargruppen och avboka den.

4. Beställningar utanför Sverige
Nu kan vi äntligen ta emot beställningar direkt via vår hemsida till länder utanför Sverige. Betalning sker via PayPal och leveransen sker med UPS. Kontakta oss här om du har några frågor.

5. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25 % och anges i svenska kronor. Hammargruppen reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Hammargruppen förbehåller sig därför rätten att justera priser och eventuella prisfel. Avgift för frakt och eventuell postförskottsavgift eller fakturaavgift tillkommer. Priserna inom EU visas med respektive lands moms. För länder utanför Europa visas priserna utan moms och kommer att förtullas vid inleverans. 

Frakt inoSverige:
Fraktkostnaden för ordrar inom Sverige är 99 kronor. Ordrar med ordervärde som överstiger 800 kronor skickas fraktfritt. Vi skickar våra produkter med Schenker där du har möjlighet att välja att hämta ditt paket hos någon av våra återförsäljare eller hos ditt närmsta postombud. Expressleverans skickas med UPS (299 kronor). 

Frakt utanför Sverige:
Vi skickar våra produkter med UPS
Skandinavien - 300 kronor
Övriga Europa - 500 kronor
Asien, Australien & USA - 1000 kronor

6. Betalning
Vi accepterar kortbetalning från Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via Shopify Payments, Klarna eller Paypal. Se Klarnas villkor här och se Paypals villkor här.

7. Leverans
Normal leveranstid är 3-7 arbetsdagar. Om avvikelser förekommer kontaktar vi dig. Skor beställda via Crowdsource med timer levereras säsongen efter lagd beställning. Läggs beställningen exempelvis på våren levereras skon på hösten och vice versa. 

Försening:
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Hammargruppen förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till dig vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

Fel:
Om ditt paket och/eller dess innehåll är transportskadat när du mottar ska du genast anmäla det på plats. 

Försäkring:
Alla våra paket är försäkrade och ersätts vid förlust under frakthanteringen.

8. Garanti
Vi vill att alla våra kunder ska bli nöjda med sina köp. Om du får problem med en produkt ska du därför självklart kontakta oss. Normalt står du för fraktkostnad till vår serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden.

9. Ångerrätt
Hammargruppen tillämpar Distansköplagen. Detta innebär att du har rätt till 14 dagars ångerrätt (retur eller byte) utan särskild anledning. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller väsentlig del av den. Ångerrätt konsumentköplagen. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Varan skall returneras i oförändrat skick, i originalemballaget tillsammans med ifyllt returformulär. Hammargruppen förbehåller sig rätten att debitera dig om något skulle saknas, exempelvis en skopåse. Hammargruppen förbehåller sig rätten att debitera för värdeminskning av varan om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. Hammargruppen tillhandahåller inte ångerrätt på köp av specialbeställda produkter, t.ex Specials från vald tillverkare, skor från Crowdsource eller Group Made to Order samt varor som har modifierats efter dina önskemål, till exempel bestyckning av tåjärn eller sparsula.

Retur:
Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Du står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalningen sker på samma sätt och till samma konto som du använde vid köptillfället. 

Byte:
Vid ett byte har du rätt att för varje returnerad vara köpa en ny vara. Du står själv för returkostnader. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

10. Reklamation
Hammargruppen tillämpar Konsumentköpslagen vid reklamationer. Vill du reklamera en vara ska du meddela oss inom två månader från att du märkt felet. Därefter kommer vi att göra en bedömning av din reklamation och i första hand åtgärda felet. Om felet inte går att åtgärda kommer vi att ersätta dig med en ny produkt. Har vi inte möjlighet till att ersätta dig med en ny produkt har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Fyll alltid i returformuläret och skicka in det tillsammans med ditt paket. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall en reklamation till Schenker direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Hammargruppen och skriva anledningen till returen på paketet. 

11. Outlösta paket
Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, får du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift. Outlösta paket debiteras en avgift som debiteras i efterskott.  Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12. Klagomål
Vid klagomål eller synpunkter avseende Hammargruppens produkter eller tjänster kontakta oss här. Om du inte är nöjd med hur vi hanterat ditt ärende är du välkommen att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på www.arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. 

13. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är så kallade sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.